جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5307
بررسی تحلیلی قیامت شناسی ازدیدگاه قرآن و عهدجدید
نویسنده:
شهرزاد دهقان جبارآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
خلاصه موضوع معاد، و مخصوصاً مبحث قیامت، در عصر حاضر نزدیک است به هاله ای از خیال بپیوندد. بنابراین، ما را به آن واداشت؛ غرض خود را، در وهله ی اول پاسخ به پرسش سرنوشت ساز معاد، و به خصوص روز قیامت اختصاص دهیم. اینکه؛ اصلاً قیامت چه واقعه ای است؟ چگونه به وقوع می پیوندد؟ در وهله ی دوم، در پی مقایسه ای بین قیامت از دیدگاه دو دین مقدس، اسلام و مسیحیت هستیم. در این راستا، تکیه اصلی خود را بر دو کتاب آسمانی قرآن و انجیل نهاده ایم. در قرآن کریم؛ تأکید بسیار زیادی، راجع به معاد و قیامت شده است. اگر هر کسی به قرآن مراجعه کند، به راحتی می تواند پاسخی به اکثر پرسش های خود، که راجع به قیامت و حیات پس از مرگ دارد، را جویا شود. قرآن کریم، اهمیت توجه کردن به بحث قیامت را مساوی با توجه کردن به بحث توحید دانسته است. در قرآن کریم توصیفی همه جانبه از قیامت ارائه شده است، و زندگی سرای دیگر را زندگی خیالی و اعتباری نمی داند، بلکه آن را حقیقی و واقعی می داند.اما اگر، به اناجیل چهارگانه، و حتی افزون بر کتاب مقدس مسیحیت به رساله های قدیسان مسیحیت، نیز رجوع شود، نمی توان پاسخی همه جانبه در مورد قیامت یافت. زیرا رستاخیزی که، در اناجیل به تصویر کشیده شده است، به مثابه ی نشانه ی عمل خدا و حقانیت عیسی(علیه السلام) است. پایه ی اساسی رستاخیز در اناجیل، رستاخیز عیسی(علیه السلام) است، و تنها معاد روحانی در مسیحیت مطرح است. عهدجدید، رستاخیز عالم را با رستاخیز مسیح به اثبات می رساند. قیامت، به آن معنا و مفهومی که مدنظر قرآن کریم است هیچ گاه در عهدجدید بیان نشده است. بلکه، به اعتقاد مسیحیان، عیسی مسیح بعد از کشته شدن، و دفن شدن دوباره از قبر خود برخاست و به آسمان ها رفت. مسیحیان معتقدند مسیح دوباره به زمین برخواهد گشت، و رستاخیز را در زمین برپا خواهد نمود.
حقیقت توحید از نظر امامیه (محقق طوسی و شهید مطهری) و از نظر وهابیه (ابن نیمیه و محمد بن عبدالوهاب)
نویسنده:
بشیر احمد استوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این نگارش در تبیین ، حقیقت توحید از نظر امامیه خصوصا از نظرهای محقق طوسی و شهید مطهری و رد شبهات وارده وهابیت در این زمینه خصوصا بنیانگذاران وهابیت ابن تیمیه و محمد بن عبد الوهاب مورد بررسی قرار گرفته است . در مکتب امامیه : با پیروی از براهین عقلی و نقلی حکماء و متکلمان و عرفاء در باب ، مفهوم توحید و مراتب آن حقائق عمیق و ظریفی ارائه کرده اند و در همین مکتب توحید نظری و عملی عبارت است از : اعتقاد قطعی به یگانگی یا یکتائی خداوند در ذات و صفات و افعال و رفتار موحدانه ای که تقاضای اعتقاد و اندیشه توحیدی باشد و در توحید نظری وحدت خداوند را به وحدت حقه حقیقیه و عینیت صفات با ذات و عینیت صفات با یکدیگر مطرح است. و در توحید افعالی (خالقیت و ربوبیت) حتی در توحید استعانت ملاک اصلی توحید و شرک استقلالیت و عدم آن به موثر مطرح است . ودر توحید عبادی عنصر اصلی تشکیل دهنده عبادت پرستش موجودی که یکتای معبود خداوند به عنوان مبنای امامیه در این زمینه ارائه شده است . اما بیاناتی که علمای وهابیان خصوصا ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب به پیروی از علماء سلفیه که خودشان به افتخار تلقی می کنند و ادعا دارند که مردم به علت فاصله گرفتن از مذهب سلف دچار شرک شده اند و وظیفه خود دانستند که مردم را به سوی توحید خالص دعوت نمایند ، درحالیکه در مکتب خودشان در مورد توحید نظری را ارائه کرده اند که ریشه علمی دقیق ندارد ، چون گرایش های زیادی به تشبیه و تجسیم داشته با کمال صراحت برای خداوند اعضاء و جوارح اثبات نموده مانند اهل حدیث به ظواهر آیات و احادیثتعصب شدیدی به خرج داده اند و عقلانیت را از صحنه استنباط احکام کنار گذاشته و اهل تاویل را کافر شمرده اند . در تعریف عبادت علمای وهابیّت چند دسته شده اند، ما چند نوع تعاریف آنها را ذکر کردیم و از آن تعریفها دو مبنا به دست آوردیم: یکی خضوع ، تذلل و محبت تام برای تحقق عبادت و دیگری خضوع تام توام با اعتقاد به الوهیت خداوند . کسانی که عنصر اعتقاد را در عبادت پذیرفته اند در هنگام اتهام شرک به اعمال مسلمین از مبنای اول استفاده کرده اند و از آن به عنوان ابزار سیاسی بهره برده اند .و در فصل چهارم که مهمترین فصلها است دیدگاههای امامیه و وهابیه ذکر شده که بعد از تعیین محل نزاع بر نقطه افتراق ، استدلالات عقلی و ادله شرعی اقامه شده و نشان داده شد که مبانی و ملاکات توحید و شرک از مکتب وهابیت خلاف عقل ، شرع و سیره صحابه و جمهور مسلمین است در ابتدای این نگارش ذکر کلیات در ضمن آن مقدمه و... و معرفی امامیه در ضمن آن (زندگی محقق طوسی و شهید مطهری) و معرفی وهابیت در ضمن آن زندگی مختصر (ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب) و مفهوم شناسی مطرح شد .
تطفیف و مصادیق آن در قرآن کریم
نویسنده:
مریم صاحب جاه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اساس زندگی اجتماعی، بر پایه‌ی مبادله و داد و ستد است. قرآن کریم درآمدهای مشروع را مایه‌ی قوام جامعه و زینت و آرامش زندگی می‌داند. در آموزه‌های دینی، پاک‌ترین درآمدها از آنِ کسی است که آن را از راه معامله و تجارت سالم به دست آورده باشد، تطفیف و کم‌فروشی از مصادیق آفت درتجارت صحیح و سالم است.کلمات قرآنی همسو با تطفیف؛ بخس، قسطاس، کیل، وزن و خسران می‌باشد، در قرآن کریم، اهل مدین و اصحاب الایکه در زمان شعیب(ع) و اهل مدینه قبل از ورود پیامبر(ص) به این شهر از کم‌فروشانی هستند که در معاملات و کیل و پیمانه بخل می‌ورزیده‌اند. کم فروشی تنها در باب معاملات نیست بلکههر نوع نقصان و کم گذاشتن و عدم رعایت حق و انصاف را شامل می‌شود. از جمله مصادیق کم‌فروشی؛ گران‌فروشی، کم گذاشتن در خدمات و امتیازات، کم‌کاری و بی‌توجهی به حق‌الناس است.از مهم‌ترین حقوق در حیطه‌ی خانواده رعایت متقابل حقوق همسران و والدین و فرزندان است و بی‌توجهی به این حقوق کم‌فروشی محسوب می‌شود.قرآن کریم، بی‌تقوایی، بی‌نمازی، باور نداشتن معاد و حب دنیا را از جمله علل کم‌فروشی شمرده است.در متون دینی برای اصلاح این عیوب راهکارهایی همچون: فهم دقیق حق‌الناس، داشتن وجدان‌کاری و سئولیت‌پذیری، فرهنگ قانون‌گرایی و نظام توانمند نظارتی و قانونی ارائه شده است. خشم و غضب الهی، عدم پذیرش دعا و عبادت، قساوت قلب، کم‌شدن روزی حلال، گسترش ظلم‌و‌ستم‌وفساد، محرومیت از خیر و برکات الهی، عذاب الهی و از بین رفتن اعمال نیک از آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی تطفیف شمرده می‌شود.
مرگ اندیشی وآثار آن در قرآن وسنت
نویسنده:
عارف حنیفه اف
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پایان نامه مشتمل بر مقدمه، پنج فصل و خاتمه است: در مقدمه، مطالبی در مورد اهمیت موضوع بیان شده است. فصل اول به تعریف موضوع، بیان سوال اصلی، سابقه و ضرورت تحقیق اختصاص دارد. فصل دوّم به مفهوم شناسی مرگ، اندیشه و عوامل شکل دهنده شخصیت انسان، موقعیت قرآن کریم و سنّت در معارف اسلامی و... اختصاص دارد. فصل سوّم به بررسی مرگ اندیشی و انواع آن، مراد از آن در این تحقیق، اهمیت مرگ اندیشی، استعداد برای مرگ و ارتباط مرگ اندیشی با فطرت و لقاءالله پرداخته است. فصل چهارم به عوامل مرگ اندیشی و موانع آن اختصاص دارد. فصل پنجم، آثار دنیوی و اخروی مرگ اندیشی را در قرآن و سنت مورد بررسی قرار داده است. اثار بر دو قسم تقسیم شده است : دنیوی و اخروی . دنیوی نیز به سه قسم فردی، خانوادگی و اجتماعی. اجتماعی نیز به چهار قسم : سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی. آثار مستفاد از قرآن کریم و سنت عترت طاهرین بر اساس این تقسیمات بیان شده است. در خاتمه ، نتیجه گیری و بعضی از پیشنهادات ارائه شده است.
بررسی اوصاف خاصه حضرت حجت (عج) در زیارات و ادعیه
(دعای ندبه، دعای عهد، زیارت آل یاسین، زیارت حضرت صاحب الأمر)
نویسنده:
جملیه طالبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بررسی اوصاف خاص حضرت حجت7 یکی از مباحث مهم ادیان، در عصر حاضر است؛ چرا که خلقت آدم ابو البشر در دایره هستی، هدفدار بوده و مستلزم هادیانی است تا طریق معرفت و وصالِ به معشوق را بیاموزند.که این امر در سای? پرتو افشانی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بالاخص حضرت ولی عصر عجل الله فرجه به درجه کمال خود خواهد رسید. و در رسال? حاضر سعی بر آن است تا به شناخت صفات خاص آن حضرت در قالب ادعیه و زیارات با تکیه بر دعای ندبه، دعای عهد، زیارت آل یاسین، زیارت حضرت صاحب الامر با استناد به آیات قرآن و روایات و احادیث ائمه علیهم السلام دست یافته و به اهمیت جایگاه آن حضرت نسبت به سایر ائمه علیهم السلام پی ببریم. و حاصل این تحقیقات نشانگر این است که بعضی از صفات خاص حضرت حجت بوده و بعضی مشترک بین حضرت حجت و سایر ائمه می باشد. و از آنجایی که به این صفات عام در این ادعیه اشاره گردیده است به گونه ای، اختصاص به آن حضرت دارد.کلیدواژه ها:اقام? عدالت، احیای دین، رجعت، عمران بلاد و تألیف قلوب.
بررسی و تحلیل قواعد تفسیری امام باقر(ع)
نویسنده:
ام البنین ابدالی گاوکش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از مسائل مهم و ضروری در تفسیر قرآن کریم، شناخت قواعد تفسیری و کار بست آن در تفسیر است، قواعد تفسیر قوانین کلی است که وسیله‌ی استنباط از آیات قرآن کریم قرار می‌گیرد و رعایت این قواعد باعث کاهش خطاهای تفسیری می‌شود و مفسر را در درک و فهم آیات و کشف مراد و مقاصد الهی یاری می‌رسانند، مسئله قواعد تفسیری از صدر اسلام مطرح بوده مانند قاعده ارجاع متشابهات به محکمات و در طول تاریخ تفسیر قرآن مورد توجه دانشمندان و مفسران بوده است و کتاب‌هایی نیز در این زمینه نوشته شده است، قواعد تفسیری امام باقر7 که از راسخون فی العلم هستند و علم ایشان برگرفته از وحی الهی و مطابق قرآن کریم است، با روش توصیفی، تحلیلی، مورد بررسی قرار گرفته و قواعد مشترک با سایر علوم اسلامی مانند قواعد مشترک با علم منطق، علم اصول فقه، علوم ادبی، علم معانی و بیان، علم لغت و علم قرائت و قواعد خاص تفسیر مانند قاعده سیاق، قاعده جری و تطبیق، قاعده ممنوعیت کاربرد اسرائیلیات و قاعده پرهیز از تفسیر به رأی و علم و علمی بودن تفسیر را تفسیر و قاعده تأویل از روایات تفسیری امام باقر7 کشف شده است.
بررسی سریان عشق در کائنات در تفاسیر عرفانی و فلسفی
نویسنده:
زهرا سادات مرزانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چیستی سریان عشق در قوس نزول و صعود یکی از مسائل مهمی است که در مکاتب فلسفی‌ مشاء، اشراق، و حکمت متعالیه و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌همچنین عرفان اسلامیاز ابعاد مختلف مورد توجه قرار گرفته، تبیین و استقراء در این زمینه و اثبات خاستگاه و مایه های قرآنی برای آن یکی از محور های مهمی است که در طی این فصول پی گیری شده است. از آنجایی که در تفاسیر فلسفی و عرفانی از این مفهوم با تعبیر سریان عشق یاد نشده، در این پایان نامه بعد از تبیین معنای سریان عشق و تحلیل مولفه‌‌های مفهومی آن، به معادل سازی مفهومی در فضای قرآنی با نگاهی به تفاسیر فلسفی و عرفانی پرداخته شده است. خاستگاه سریان عشق، حب ذاتی حضرت حق به خویش است که در قوس نزول و در فرآیند خلقت به مثابه‌ی علت فاعلی و غایی سبب پیدایش عوالم هستی شده و در قوس صعود سبب تکامل موجودات و رجعت آن‌ها به سوی مبدء می‌گردد.ظهور محبت در رابطه‌ی متقابل انسان و خدا و ‌‌‌‌‌‌‌‌همچنین بین موجودات جلوه‌ای از سریان عشق است
مبانی فلسفی مدرسه ی بانشاط از دیدگاه مربیان تربیتی با تأکید بر نظریه ی میلر
نویسنده:
ملاحت سیدشربتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف اصلی پژوهش مبانی فلسفی مدرسه بانشاط از دیدگاه مربیان تربیتی با تأکید بر نظریه میلر و پاسخ گویی به سوالات زیر می باشد:1- مبانی فلسفی مدرسه بانشاط از دیدگاه مربیان بزرگ تعلیم و تربیت کدامند؟2- مدرسه بانشاط دارای چه ویژگیهایی است؟3- دلالت های تربیتی مدارس بانشاط در برنامه درسی چیست؟در فصل اول این تحقیق از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده و پس از بحث درباره کلیات پژوهش در فصل دوم به پیشینه نظری و عملی پژوهش پرداخته و در فصل سوم در مورد مبانی نطری تحقیق در چارچوب نظریه میلر بحث شد. نتایج حاصل نشان می دهد:1- مهمترین مبانی مدرسه بانشاط را درک کردن حقیقت زندگی، زندگی شاد بر اساس راه فطرت و طبیعت، رشد و تکامل «خود» و «تحقق ذات»، ستایش خداوند و تربیت اخلاقی با پیروی از فضایل اخلاقی تشکیل می دهد.2- این مدارس به پرورش خلاقیت، انضباط درونی، هوش شهودی و تفکر و تخیل اقدام می کنند. با معلمین راهنما و ترغیب گر در محیطی آزاد و غنی شده با نیازهای فردی و بازی، رشد دانش آموزان را فراهم می آورند.3- از روش فعال یادگیری، روش اکتشافی، تمثیل، مباحثه گروهی آموزش می دهند و با منابع دست اول و کاردستی، مشاهده میدانی لذت یادگیری را برای دانش آموزان فراهم می کنند.
" اصحاب المیمنه، اصحاب المشئمه و سابقون"، اوصاف و مصادیق آنها            با محوریت سوره واقعه
نویسنده:
فاطمه قاسمی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌های اجرا و نتایج به دست آمده): یکی از محورهای مهم در سوره‌ی واقعه تقسیم‌بندی افراد می‌باشد. در این سوره انسان‌ها در قیامت به سه دسته سابقون، اصحاب المیمنه ( یا اصحاب الیمین) و اصحاب المشئمه ( یا اصحاب الشمال) تقسیم گردیده‌اند. از این سه دسته، دو گروه نخست " سابقون و اصحاب المیمنه" اهل سعادت و اهل بهشت‌اند که اعمالشان در دنیا با ایمان و عمل صالح همراه بوده است. با این تفاوت که قرآن سابقون را مقربون می‌نامد که خود معنای وسیعی دارد و همه کسانی که در ایمان پیشگامند و به خیرات و انجام اعمال صالحه پیشی می‌گیرند را شامل می‌شود. معصومین (علیهم السّلام)، سابقون اکمل و مقربان حقیقی خداوند هستند و پس از آن شیعیان امت اسلام می‌باشند. و اصحاب المیمنه نیز در مصداق اتم به ائمه معصومین و خصوصاً حضرت علی (علیه السّلام) و دیگر شیعیان و پیروان آن حضرت می‌باشند. گروه آخر (اصحاب المشئمه) انسان‌های شقاوتمند و اهل دوزخ‌اند زیرا در دنیا گمراه، تکذیب کننده و کافر بودند، برخی از آنان اهل کتاب (یهود و نصاری) و برخی دیگر دشمنان آل محمد (صلی الله علیه و آله) و اصحاب آنها و مشرکان هستند.با بررسی آیات قرآن و روایات ائمه معصوم (علیهم السّلام) می‌توان دریافت معیار این تقسیم‌بندی بر اساس پذیرش یا عدم پذیرش توحید، ایمان به معاد، ملازمت ایمان و عمل صالح در سایه اطاعت و قبول ولایت خدا و رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (علیهم السّلام) می‌باشد. قطعاً از نتایج اعمالی که در این عالم انجام داده‌اند، در آخرت که مرحله زندگی ابدی انسان‌هاست، از پاداش کامل ایمان و معرفت و ولایت حاصل از آن یا عقوبت سستی در این امر بهره‌مند می‌شوند.کلید واژه‌ها: سوره‌ی واقعه، سابقون، اصحاب المیمنه، اصحاب المشئمه، مقربون، قرآن و روایات
گناه در اسلام
نویسنده:
هادی واسعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این رساله در هفت فصل به مباحثی از گناه پرداخته شده است که فصل اول آن اختصاص دارد به تعریف گناه و حقیقت آن، و اثبات این مبنا که گناه یعنی درگیری با نظام هدایتی الهی.فصل دوم، به ارکان گناه اشاره دارد و به بررسی سه رکن در گناه یعنی ((علم)) و ((اراده)) و ((عمل)) پرداخته شده است.در فصل سوم، گناه به دو تقسیم طولی و عرضی تقسیم گردید،در تقسیم طولیگفته شد ایا گناه دارای حقیقتی متواطی است یا مقولبه تشکیک است.و در تقسیم عرضی گناه ازدید اعتقادای و اخلاقی و فقهی و سیاسی به این مسئله نگاه شد.فصل بعدی به آثار گناه می پردازد و آثار دنیوی و اخروی آن را مورد گفتگو قرار می دهد و در آثار دنیوی به اثر گناه بر فرد و اجتماع و اثر آن بر طبیعت و حوادث طبیعی و بهم خوردن نظم آن اشاره دارد.بحث از عصمت انبیا و شبه ارتکاب گناه پیامبران موضوع فصل پنجم است. که در این فصل به تنزیه انبیا (ع) و نیز بحث گناه نخستین که مربوط به آدم و حوا است پرداخته شده و شبهاتی که پیرامون عدم عصمت انبیا مطرح است جواب داده شده است. نجات از گناه و از تبعات، آن و راههای نجاتی مانند توبه و اسغفار و شفاعت و.. از مباحث فصل ششم می باشد.و در فصل هفتن نگاهی بسیار مختصر و تطبیقی به گناه و تئوری نجات در سایر ادیان، آمده و در پایان کلید واژه هایی آورده شده است که به شرح و توضیح معانی لغوی و اصطلاحی واژه های گناه می پردازد.
  • تعداد رکورد ها : 5307